Kristjan Port: kas Facebookist parema sotsiaalvõrgustiku loomine on võimalik?
Menuka nähtuse needuseks kujuneb populaarsus. Mida enam on kasutajaid, seda suuremaks kasvavad väikesed probleemid ja suurtest puudustest saavad väga suured. Mehhanismiks on kasutajaskonna võimendus.
Kui iga tuhandes pole millegagi rahul, on tegemist pisikese probleemiga. Vähemalt tavalise ettevõtte jaoks. Hirmsuure Facebooki puhul mitte, sest nende puhul tähendaks iga tuhandes juba miljonit rahulolematut. Miljoni inimese jorin ei jää kellelegi märkamata. Järelikult võib suure ja eduka ettevõtmise hukatuseks kujuneda mõni teisejärguline probleem, mis vähem populaarse konkurendi puhul poleks sünnitanud piisavalt hukatuslikku pahameeletormi.
Selline juba on kord kaasaegse sotsiaalse võrgustatuse abil võimendatud grupikäitumine. Nii on ajakohane küsida, mis ähvardab Facebooki?
Meenutades muinasjutu algus, levima on hakanud kuuldused seitsme maa ja mere taga sündinud sotsiaalvõrgustikust, mis lubab olla kõike seda, mille pärast Facebook kõige enam sugeda saab. Ootusärevust tekitava sotsiaalvõrgustiku nimeks on Ello. Võibolla on tegemist hea turundamisega, kuid uue võrgustiku esmakasutajatele jagatavaid kutseid käiakse nurumas 35 tuhat korda tunnis ja need on muutunud nii kuumaks kaubaks, et nende eest küsitakse järelturul isegi 500 dollarit.
Võibolla ei peakski Ellost rääkima ja selle asemel võiks imestada, kus on maganud teised üritajad? Facebook on näidanud kätte, mis on populaarne ja on ühtlasi osutanud, mis nende puhul kasutajatele ei meeldi. Järelikult oleks vaja kopeerida kogu menukat osa ja vältida kõike ebameeldivat. Kuna Ello just nii end tutvustab, siis on nende kohta tõusnud lärm kinnituseks paljude teiste mahamagatud võimalusest.
Teisalt ei ole Ello end veel kuidagi tõestanud. Hetkel on käimas kutsetega kasutajate alusel viimase lihvi andmine ja seejärel ei pea selle teenuse kasutamise eest krossigi maksma. Raha ei pea tasuma ka Facebooki puhul, kui jätta arvestustest välja moderne rahvatarkus tasuta teenuse kasutaja imestavale küsimusele, kuidas on võimalik pakkuda teenust raha küsimata? Vastuseks on, et tasu võetakse, aga Sina seda ei taju, sest kaubaks oledki Sina ise. Facebook kaardistab suhtevõrgustikke, analüüsib kasutajate profiile ja müüb need siis reklaamiandjatele edasi.
Ello lubab kõigest sellest hoiduda, ei näita reklaame ega ohusta klientide privaatset maailma. USAs resideeriva kunstnike ning IT-inimeste kollektiivi poolt loodud teenuse eesmärke kirjeldab tiimi manifest sotsiaalse võrgustiku rollist inimeste ühendamisel, indiviididele võime andmisel ja elamise ülistamisel.
Ello äriplaanis on tulude teenimise võimalustena välistatud reklaam ja klientide andmete müük. Selle asemel pakutakse võimalust lisada tasuta põhiteenuse kõrvale tasulisi lisateenuseid. Ega siin rahastamisele kuigi palju alternatiive pole. Facebooki puhul on aastate jooksul tehtud korduvalt juttu tasulisest teenusest, aga need jutud on tavaliselt kiiresti lõppenud. Tõenäoliselt on seda ka üha keerulisem teha, arvestades klientide süvenevat muundumist kaubaühikuks kaubandusfirmade reklaamiturul. Kes on näinud, et piimapudel maksaks kassas poemüüjale ja ostjale lisatasu?
Elloga on siiski üks huvitav probleem. Isegi kui firmal õnnestub saavutada Facebooki kõrval uut kvaliteeti lubades piisav edu, vajavad nad arenguks raha. Raha annavad investorid. Väidetavalt on juba senine arendustegevust rahastatud osaliselt investorite panustatu abil. Seega on sisuliselt lambakarjas esialgu küll malbe käitumisega, kuid sellegipoolest hunt. Viimane soovib investeeringust maksimaalset tulu.
Kui Ello kliendibaas kasvab, küsib olulise hääletusjõuga hunt, kas on veel midagi, mille abil saaks teenus tulu teenida. Vastuse leiab Facebooki aastaaruandest. Nii jääbki õhku küsimus, kas põhimõtteliselt oleks võimalik luua tõeliselt hea sotsiaalvõrgustik? Ootame etenduse lõpuni, sest kohe astub lavale Ello.
Igal argipäeval võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: Portaal