Kristjan Port: isesõitvad autod tekitavad sügava vapustuse
Kes oleks osanud arvata, et Google'ist saab autofirma? Värske teadaanne alustada sajakonna rooli ja pedaalideta kahekohalise auto ehitamist ja liikluses testimist tuli enamusele kindlasti meeldiva üllatusena.
Seda hoolimata Google'i ammu teada tegevusest isesõitvate autode kallal. Juhita autodega kõvahäälse jändamise kiuste ja teisalt ka selle tõttu paistis, et tegemist oli pigem kontseptuaalse töö ja visioonirikka kompanii kuvandi loomisega. Nüüd paistab, et firmal on autode maailma tungimisega tõsi taga.
Kuna viimase kümne aastaga läks suurte IT-hiidude seas moodi olla mobiiltelefoni firma, on põhjust küsida, kas nüüd on oodata IT-firmade tormijooksu autodele, teiste sõnadega – võidusõidu epohhi? Kui selle kuvandiga mängida, kas siis Apple'i isesõitvasse autosse saaks istuda vaid need, kes ei lae telefoni mikro-USB standardiga? Ülejäänud rahvas jaguneks siis kas Google'i või Microsofti tõenäoliselt mahaviksitud ümarnurkade disainiga sõidukonteinerite vahel.
Probleem taolise mõttemänguga on loomulikult selles, et näiteks Apple ja Google väitsid mitu aastat, et nad ei tegele ega tea oma firmas toimuvatest mobiilsetest arendustest mitte midagi. Kui keegi samast seltskonnast nüüd väidab, et ei tea autodest mitte midagi, tundub see juba monty-python'liku vihjena.
Teisalt võib Google'i sammu käsitleda taktikalise provokatsioonina kogu autotööstusele, jalgade kõhu alt välja võtmisena, et alustada võidukihutamist infoajastu transpordilahenduste kasutuselevõtmiseks. Transpordil on infotehnoloogiaga palju ühist ja vanamoodsa mängija saab platsilt ära ajada lubades just seda, mida Google oma uue autokesega tõotab. Infotehnoloogia poolt loodud ja juhitud auto on liiklemisel ja energiakasutusel tõhus, sõitjaid juhtimiskohustusest vabastav ja kogu auto omamise kontseptsiooni purustav.
Ning nagu siinsamas oli nädalapäevad varem jutuks, paistavad juhita isesõitvad autod juhiga autodest turvalisemad. Nagu Google väidab, juhtub maailmas ühe aasta jooksul umbes 1,2 miljonit surmaga lõppenud autoõnnetust, mille puhul on 90 protsendil juhtudest põhjuseks inimlik viga. Google'i enda prototüüp on tänaseks autonoomselt liigeldes läbinud üle miljoni kilomeetri ilma ühegi liiklusrikkumiseta.
Firma teatas, et kavatseb sajakonna autoga teha reaalsetes tingimustes paariaastase pilootkatse. Tõenäoliselt saame pigem varem kui hiljem teada, kas näeme tõelist revolutsiooni või vähemalt selle lubadust. Kompaktse, ohutu, odava ja isesõitva auto võimalused on nii pöörased, et see teade röövib kindlasti nii mõnelgi inimesel ööune. Osad hakkavad palavikuliselt mõtlema, mida kõike teha saab. Ja teised ei saa und, kuna uus ähvardab vana tööst ilma jätta.
Lõi ju Google mobiiltelefone elustava Androidi tarkvara turule toomisega segi telefonitootjate edetabeli selleni välja, et mobiilide maailma juhtinud Nokia muutus lühikese ajaga peaaegu ei kellekski. Enamusele tasuta ja arendajatele avatud kaarditeenusega tiris Google alla selle toote algupäraste valmistajate kõrged hinnad ning omavahel kokkusobimatud tooted. Kardetavalt satuvad isesõitva auto tõttu esimestena löögi alla taksoteenuse pakkujad. Isegi juhul, kui tänane taksoteenuse pakkuja hakkab ise juhita sõidukonteinerite äri edendama, peab see ohverdama olulise osa autopargist ja sisuliselt kõik juhid.
Teisalt muutub taksoteenus totaalseks nähtuseks, sest miks omada autot, kui sulle piisab piltlikult öeldes vilistamisest, et auto tellida ja sõita vaevatult kuhu iganes. Lisaks saavad taolist teenust kasutada praktiliselt kõik, alates lastest kuni vanurite ja puuetega inimesteni. Võibolla hakatakse isegi loomadele sõiduteenust pakkuma? Kindlasti saavad sõita töötuks jäänud autojuhid, autotootjad, liikluspolitseinikud, parklapidajad jne. IT-ettevõtte loodava ja võibolla ka opereeritava isesõitva auto tänavatele ilmumise vapustus saab olema suurem ja sügavam, kui täna osatakse spekuleerida.
Igal argipäeval võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: Portaal